Tuesday, April 27, 2010

Kenapa begitu?

mcm2 bnda yg kite tak sangke boleh jd dlm hidup niekan?? mesti ramai yg setuju...
same juga dengan kasih sayang dan rasa hormat...

hormat?
hormat melalui rasa takut
hormat melalui rasa kagum
hormat melalui rasa sayang....
setiap orang ada pandangan sendiri mengenai hormat,
tp tak semua orang boleh mengamalkan rasa itu tnpa sebarang excuses....
biasanya mereka akan mujukkan rasa hormat itu bile ade mood,
aku tak nak cerita atau menilai orang lain dekat sini..tp aku nk kongsi pengalamanku mengenai seorang tua....

tempoh hari hati aku begitu mndesak diriku utk balik jenguk mak dan abah dekat rumah kak ngah..aku turutkan rasa hati tu, lg pun suudah trlalu rindu rasanya pada mak dengan abah, sihat ke tidak? aku cume tahu melalui pnggilan telefon shj..cume mndengar suara...itu tidak cukup buat aku utk melepaskan rindu...lame jugak aku dirumah kak ngah, mmng masa yg aku ambil tu cukup buata ku melepaskn rindu pd kedua orng tuaku tp syng rindu pd kembarku masih belum aku lepaskn smpai ke hari ini...

sampai hari aku nk balik, kak ngah hntar aku ke LRT bukit jalil...
so, mcm biasalah kene beratur beli teket, dr jauh aku dh nmpak seorang tua mungkin dlm lingkungan 70 an yg kelihatan agak uzar trbongkok bongkok beratur mmbeli tiket...mane prgi ank2nye (jika ada) utk mghulurkan ehsan pd orng tua itu? sedang ralit aku memerhatikan orng tua itu, ade sekumpulan remaja perempuan terus meluru kehadapan utk mmbeli tiket...
PANAS hati ini bile melihatkan perangai mereka...butekah smpai tak nmpak orng tua itu? mmng tak boleh dibiarkan budak2 nie...mmng ari tu diorng mntak nk kene fire dgn aku....senyap semua duduk mmndang lantai...nasib baik kene fire dgn aku..klu dgn kmbr aku tak ke lps tu nekad tak mau lg naik LRT sebab malu...

abis satu bab dekat kaunter...tmbh satu bab pulak dekat dalam komuter...
kenape lah orng kite sngt kurang rasa ihsan pd orng lain, aku tidak mmpu mmndang tepat kewajah tua itu sebab aku terlalu malu...bkn malu kerana ape, tp malu bile mngenang kan perangai golongan msyrkt kite skrng nie, aku masuk ke dalam perut LRT itu melalui pintu gerabak yg berbeza dgn orng tua itu td, brtapa trkilannye aku tak seorang penumpang pun yg mahu mmberikan ruang utk orng tua itu melabuhkan punggung, KESAL, MARAH, SEDIH, MALU..itulah perasaan ku ketika itu, mujur tidak ramai penumpang ketika itu, dgn wajah yg basah dgn air mata aku pergi mndapatkan orng tua malang itu yg sedang brpegang kukuh pd tiang (kukuh manelah pegangan orng tua yg uzur)...huluran tgn yg ku hulur d sambut dgn mata yg sayu...kami berpisah d perhentian yg berbeza, die trsenyum tnda terima kasih dan semestinye sehingga kini masih jelas di mindaku dengan senyuman itu...tidak putus aku brdoa semoga orng tua itu selamat sehingga ke destinasi yg dituju dan diprtemukan dgn insan yg brhati mulia...dan aku sehingga smpai ke kolej mateku masih merah kesan drpd tngisan itu....

bagaimana kalau orng tua itu ayah kita?
bagaimana kalau orang tua itu ahli keluarga kita?
dan bagaimana kalau orang tua adalah kita suatu hari nnti?

sebelum mngharapkan rasa hormat dr orng lain..
knp tidak kita yg memulakan dulu rasa hormat itu??????

3 comments:

C.H.A said...

emm..hmpir menitis kn air mate ms m'bc..emm..ntah r remaja skrg tx pk akan ms hdpb..ms yg akan dia tempuh iaitu ms tua nnt..
tahniah dan sy rs bangga dgn ape yg saudari tlh lakukan..p'kr yg amat mulia disisiNYA..=p

fia said...

itu ramaja kita pada hari ni...
hormat,malu,silu...seolah-olah da terpadam dlm diri...budaya barat disanjung...budaya sendiri dilupakan...mungkin remaja sekarang kurang mendapat teguran...jadi same2 la kita saling ingat-mengingatkan...
saling tegur-menegur.

hatina said...

macam mana dengan bangsa kita akn datang?
macam mana dengan keturunan kita akan dtng?
tolong Ya Allah pelihara bangsaku akan datang....