Sunday, April 28, 2013

Yang Baru...

Agak lama biarkan "sisiku" ini bersawang dan terbiar..maaf, kekangan masa dan kesempatan buat diri ini terus lupa utk membenarkan jari ini menari diatas papan kekunci..akhirnya hari ini aku mencari peluang dan kesempatan utk biarkan jari ini menari sesuka hati...terlalu banyak yg ingin aku luahkan disini tetapi sedikit kurang pasti ingin bermula dari mana...mungkin lebih baik aku mulakan dgn...Bismillahirahmanirahim...

Posisi kehidupan manusia ada pasang surutnya, ada ketentuan yang perlu kita ikut dan usaha yang perlu kita lakukan untuk terus mnjadi khalifah yg baik di atas muka bumi ini...Ku syukuri nikmat yang aku terima sepanjang bergelar ank Adam dan umat Muhammad s.a.w..setiap udara yg kita sedut, permandangan yg kita lihat, irama yg kita dengar, akal utk berfikir, hati untuk memahami;mencerna dan mnghayati setiap maksud yg trsimpan bagi setiap kejadian dan juga emosi yg bertindak selaras dengan akal dan juga hati...Ya Allah pandanglah aku sungguhpun aku bukan siapa-siapa dan gengamlah hatiku agar terus tahu apa itu rasa cinta dan syukur seterusnya agar aku boleh terus istiqamah..


Tuhan bagaimanalah aku tidak menyembahMu 
sedangkan aku hambaMu 
sedangkan kewujudanku 
tanpa ku pinta ia adalah dengan iradahMu 
yang mengandungi hikmah 

bagaimana aku tidak bersyukur kepadaMu 
segala yang aku miliki kurniaanMu 
bagaimana aku tidak mengagungkan 
dan membesarkanNya segala yang ku lihat 
menggambarkan kebesaranMu 

bagaimana aku dapat melupakanMu 
kasih sayangMu dapat ku rasakan 
ia berlaku di setiap masa dan waktu
bahkan turun naiknya nafasku itu 
salah satu dari kasih sayangMu 
kasih sayangMu 

bagaiamana aku adalah hamba 
engkau pun tahu diantara sifat 
sifat hamba itu terlalai dan terlupa 
cuai dan terleka 
kerana itulah aku selalu saja 
memohon ampun kepadaMu 

cuai dan lalai pasti berlaku terhadapku 
lupa dan leka terjadi selalu 
di sinilah ku harap dengan rahmatMu 
lupakan saja kesalahanku 
janganlah Engkau bertindak ke atasku 

-mawaddah-





Wednesday, November 7, 2012

Alhamdulillah...terima kasih atas rahsia dan rezeki dari Mu..



Assalam..agak lame x menulis dkt sini...mlm ni trpanggil untuk tulis sesuatu, mungkin lebih utk ekspresikan rasa syukur yg terlalu tinggi dalam hati ni...penantian dan soalan yg bersarang dalam minda ni brtanya pd diri "bila lah aku ni nk kerja?" akhirnya trjawab...ok senang cerita saya dh pun dpt kerja dgn TNB..Alhamdulillah   setelah 10 bulan mnganggur (ade je xtvt sbnrnye cume xde majikan yg betul2 proper hehe)..spnjng menanti ade rahsia yg ALLAH beri sebenarnya...ape dia???...x lain x bukan ilmu utk IKHLAS,SABAR n REDHA..sbr jika xde rezki setelah bnyk kali pg interview..ikhlaskn setiap usaha yg keluar dlm urusan meminta..redha dengan setiap apa yg ALLAH janjikn...dlm jngka masa 10 bulan ni trlalu bnyk pngalaman dan memori...buat teman2  dan mereka yg masih mncari..teruskan dan jgn putus asa doa sntiasa buat kamu...dan semestinya terima kasih utk setiap doa yg dititipkn utk diri ini...

Alhamdulillah ya ALLAH...

Tuesday, September 4, 2012

Kekasih Agung Sedang Cemburu

Tertarik dan setuju dengan tulisan Fatimah Syarha dalam solusi.isu no 28...

Cemburu ALLAH tanda besarnya cinta...
"Kecemburuan ALLAH langsung x menunjukkan kerendahan atau DIA memrlukan kita. Maha suci ALLAH daripada sebarang sifat kekurangan. Cemburu ALLAH ialah tanda besarnya cinta Yang Maha Pengasih dan Penyayang terhadap hamba-Nya.

DIA tak memerlukan kita. DIA tak luak dengan kelalaian kita. tak terjejas tanpa cinta kita.

Tapi kita?keperluan kita kpd cinta-Nya lebih penting drpd kita memerlukan makanan,minuman atau oksigen. Mencintai ALLAH adalah fitrah hidup kita semua.

DIA cemburukan hati kita yg meletakkan cinta lain lebih agung drpd-Nyakerana DIA sayangkan kita. DIA x mahu kita menempah jln sengsara. DIA menawarkan cinta yg x pernah mengenal kecewa. Inilah hakikat cinta teragung..."

Hmmm di mana aku tempatkan cinta itu didalam hati ini?di carta no berapakah ia?...Ampuni kelalaian ku Ya Rabb...

Sunday, August 26, 2012

Manisnya Ramadhan...

Alhamdulillah selesai sudah sebulan berpuasa...Happy Eid Mubarak...xde cerita raya yang mahu dikongsikan sebab setiap tahun proses nk baraya tu sama je...entry kali ni nak cerita pasal RamadhanKarem...Alahmdulillah ramadhan tahun ni dapat disempurnakan sama dengan tahun2 lepas cuma Ramadhan tahun ni lebih bermakna dan mungkin lebih baik dari tahun2 sebelumnya..mungkin jadual sepanjang Ramadhan tahun ni lebih padat dengan program GCAP yang aku sertai..siangnya padat dengan kelas dan malamnya padat dengan tarawih...tiap2 tahun pegi terawih..ape yg istimewanya?hmmm tahun ni dapat lalui proses Ramadhan dengan kawan2 baru,yang sama2 ada keinginan untuk merasai nikmat Ramadhan...salah satu faktor penyumbangnya sudah pasti aktiviti2 yang disediakan oleh pihak masjid sendiri...terima kasih buat ahli kariah Masjid MARDI sebab berjaya memenuhkan aktiviti yang sangat baik sepanjang Ramadhan kali ini (dapatlah kami menumpang kemanisan aktiviti2 kt situ)...aku percaya bukan hanya pada bulan Ramadhan sahaja masjid tu penuh dengan aktiviti (bertuah ahli kariah masjid tu)...pengisian kuliah subuh yang menarik dan tazkirah terawih yang mantap buat hati ini sayu nk melangkah pergi pada malam terakhir terawih disana...terima kasih kepada imah n intan yang sentiasa mmberi kebenaran dengan hati terbuka mnggunakan kereta setiap kali nk ke masjid...rasa rindu sudah sedia menerjah di hati untuk sama2 (intan,imah,iffah,fadilah n semestinya encik pilot kami fazlan) mengisi malam kami ke masjid...sungguh ini Ramadhan terbaik yang pernah aku rasai..semoga Ramadhan tahun depan lebih baik dari ini...AMIN...

wake up anitah..cukup2 lah zaman lagho tu..klu sepanjang Ramadhan kau boleh bangun awal utk solat sunat,berkejar untuk solat dhuha kenapa x dijadikan pemangkin untuk teruskan usaha?...Ya ALLAH berikan aku dan teman2 kekuatan untuk terus Istiqamah dam usaha memperbaiki diri...AMIN..

Wednesday, August 8, 2012

Dream comes true..

Ok... quite long time i'm not post any entry..actually to many story that I want to share but unfortunately I'm seriously busy with the class and with the surroundings...ok stop mumbling anitah.. just let to share the story, actually I'm just gone through with a valuable moment and will be always in my memory..on last Monday, I have went to the "bazar ramadhan" at Putrajaya with my twin Afidah and my pilot on that day, Fazlan (the men who wear a green t-shirt in the video), thanks to him because ask and brought us there...
video
after finish shopping for "iftar" on that day, we have decided going back and ready for breaking the fasting on that day, ready for "maghrib" and also ready for "tarawih"...on the way to the car Fazlan suddenly stop and say "Tun Mahathir over there and he is coming towards us"...on that moment I'm feel like my feet are not fully step on the ground, and in my mind and heart says that is it true or I'm just dreaming...seeing Tun live and smile to everybody make me realize that I'm not dreaming and the person who is inspire most of the people including me... hmmm quite jealous to Fazlan because he have the opportunities to have handshake and great Tun...one things that I can say here is..his charisma and charming as a leader are never disappear and will be always be the way he is...

Friday, July 27, 2012

GCAP..

fuhh akhirnye, mlm ni dpt post satu entry...dah berbulan bulan dah blog ni bersawang...ok now tgh attend program on job training dkt UPM..mula2 tu rasa was2 jugak sbb x tau program ni mcm mane...tp akhir sekali pg jugak lepas kene paksa dgn kakde n bang de...and now saya hargai paksaan mereka tu...

sepanjang hampir 2 minggu dlm program ni bnyk ilmu n benda baru yg saya dpt...senang cerita mmng seronok berada dlm program ni, tmbahan lg dgn classmate yg sngt2 happening n super supportive..masing2 saling bantu mmbantu untuk pastikan bila program ni berakhir semua peserta berjaya mmbuang jauh setiap halangan yg ada dlm diri...tmbahan dengan bantuan trainer yg sngt2 positive dan merangsang peserta untuk menjadi lebih baik tq very much miss amanda...





Thursday, July 5, 2012

Tolonglah hati...

Apa sbnrya yg sedang berlaku?knp dgn hati ini?....aduhai, tolong lah hati jgn buli saya begini...Ya Rabb, tolong aku, sungguh aku tidak mngrti...