Sunday, January 23, 2011

Dari DIA kita datang dan kepada DIA kita kembali...

hidup dan mati itu pasti dalam hidup ini...kepada yang hidup akan merasai kehilangan dan kepada yang mati, akan bermulalah perjalanan baru di alam barzakh...semoga kita melalui kehidupan di alam itu dgn baik dan aman...

jam 10.00 malam 21 januari selepas balik dari bawa imah ke klinik aku dgn raz duduk2 buat sengal kt bilik...and tgh2 kesengalan tu melanda ktorng trdengar munirah menjerit..pada mulanye kami sngkakan die bergurau dengan kak zila, tapi sngkaan kami meleset bile die terus2 menjerit dan menangis...dgn tak tntu hala aku dgn raz berlari kebilik die...bile di tnye barulah aku tahu yang kawan aku itu baru sahaja kehilangan ayah yang amat die kasihi...berderai air mata aku ketika itu...tidak snggup aku menatap wajah sayu die...

malam tu juga kami bertolak ke kuala pilah untuk hntar munirah balik...nasib baik ade 2 orang hero yang sanggup drive malam2 tu...hero yang pertama namanye esd (classmate ktorng) and hero yang kedua taufiq(buah hati pengarang jntung cik rozaimah heheh)...on the way tu esd,kakzila,wana,sara and imah duduk dalam satu kereta manakala munirah bersama aku,cik rozaimah and en taufiq satu kereta...memang saat itu menguji kemampuan hati aku samada aku mampu untuk bertahan daripada menangis ataupun tidak...nampaknye aku kalah...setiap kali munirah bersuara dan mengeluarkan sendu tangisnye aku juga turus menangis...yang mampu aku buat cumalah memeluk dan memberikn kata-kata peransang untuk die(aku berasa sngat hipokrit mase tu sebab kata2 peransang itu sngt membuat aku tertanya-tanya adakah aku akan mampu mengeluarkn kata2 itu untuk diriku sendiri bila sampai masanya nanti...jadi aku berharap aku dapat kata2 yang sama suatu hari nanti untuk aku teruskn kehidupan)...tangis dan sendu munira berlarutan sehingga separuh daripda perjalanan...baki perjalanan itu,aku dapat lihat semangatnya dan die mula membacakan yasin utk ayahnye....

lewat pukul 3.30 pagi kami sampai ke rumah munira...suasana sayu dan sedih itu sangat2 aku rasai...kami sama2 mengelilingi jenazah dan membacakan yasin sehingga pukul 4.00 pagi sebelum kak long munirah menyuruh kami tidur dan berehat...siapalah yang boleh tidur dalam keadaan sebegitu...aku turutkan juga untuk menjaga hati mereka dan hanya boleh melepaskn lelah sekejap sahaja sementara smpai masuk waktu subuh...

kami hanya meninggalkn rumah munira pada jam 1.30 petang selesai jenazah di kebumikan...pesan aku kepada munira sebelum pulang, meminta die sabar dan redha dengan ketentuan tuhan...aku juga meminta dia pulang untuk terus bersama-sama kami untuk meneruskn perjuangan yang masih berbaki tidak berapa lama lagi...

itu kisah Munira.....macam mana dengan AKU???? kehilangan itu amat perit dan amat sakit...mampukah aku melaluinya????....bantu aku ya Allah...bekalkan aku dengan iman, aqidah dan semagat yang tinggi....

Mak....abah.....acu sngt2 mengasihi dan menyayangi kalian berdua....
mak dengan abah lah syurga acu di dunia ini....T_T

4 comments:

Nur Amalina Ibrahim said...

Aku jga x henti2 memikirkan mampukan aku menghadapi saat2 itu..

hatina said...

tuhan shj yg tahu mcm mane perasaan aku mase tu...semoga allahyarham di cucuri rahmat dan d tmptkn brsama hamba2 yg soleh...dan aku juga brharap supaya d bekalkn kekuatan utuk saat dan detik itu nnti...

Anonymous said...

uhmm..
pemergian seseorang yang disayangi mmg sedih.
ketahuilah..kawan2 akan sedaya upaya menjaga hati kawan2, biarlah se"hipokrit" mana pun. Niat nya baik, apa lagi yang perlu dikesalkan.
Cik Hatina ni menyayangi keluarganya, tapi apa kata buka hati kepada kawan2 nya pula, jadi apabila tiada orang disisi kawan2 boleh menjadi pengganti.
Walaupun tidak sehebat mana kawan2 menemani, sekurang2nya dapat melupakan rasa sedih dihati.

hatina said...

anonymous: terima kasih kerana sudi singgah di 'sisiku'...yup betul tu...saya masih tidak sedia utk semua jenis kehilangan...tak kira kehilangan besar atau kecil...jika hari itu tiba suatu hari nnti...saya hapar ade ornglain yg sudi berikn kata2 hipokrit tu buat saya...mohon d pinjamkn semangat walaupun kecil cuma...dan kawan2...jika separuh dari jiwa saya utk keluarga saya...maka separuh lagi saya berikn kepada setiap kawan2 saya...terima kasih kerana sudi berkawan dengan saya...